Sunday 1 April 2012

Kita Perlu Lebih Daripada kebaikan

Kita Perlu Lebih Daripada kebaikan 

Apakah kebaikan? Sesiapa yang sepatutnya berlaku sangat baik kepada kami, kita harus mempunyai sebarang sebab untuk meminta lebih? Manusia moden ini menawarkan kebaikan ini, bahawa dia ialah jenis. Dan dengan kebaikan itu, kami telah membuat andaian yang salah bahawa kebaikan itu sendiri adalah cinta. Tetapi benarkah? Dalam buku "Masalah Dengan Sakit", CS Lewis membuat perbincangan yang jelas dan tentang apa kebaikan semata-mata bermakna dan bagaimana berbeza ia benar-benar daripada kasih:

Cinta Tidak Sama Seperti kasihan

"Terdapat cara yang baik dalam Cinta: tetapi Cinta dan kebaikan tidak adalah sama, dan apabila cara yang baik (dalam erti kata yang diberikan di atas) dipisahkan daripada elemen-elemen lain Cinta, ia melibatkan sikap acuh tak acuh asas tertentu kepada objek, dan juga sesuatu seperti menghina itu. Kebaikan bersetuju sangat mudah kepada penyingkiran objek yang telah kita semua orang yang bertemu yang baik kepada haiwan sentiasa membawa mereka untuk membunuh haiwan supaya mereka harus menderita. Kebaikan, semata-mata kerana itu, tidak peduli sama ada objek menjadi baik atau buruk, dengan syarat bahawa ia terlepas menderita. "

Lewis menjelaskan bahawa kebaikan adalah semata-mata yang berminat dalam mengambil penderitaan lain. Cinta pada Sebaliknya, berminat dalam kebaikan kekasihnya, walaupun yang baik bermakna bahawa orang yang dikasihi mengalami kesakitan sementara.

Berapa kali kita mempersoalkan kasih Tuhan untuk kita kerana Dia tidak muncul untuk berbuat baik? Pada zaman percubaan dan kegelapan, apabila kebaikan-Nya seolah-olah begitu jauh, kita semua terlalu mudah meragui Beliau pernah mengasihi kita. Untuk bagaimana Dia boleh membenarkan kita menderita begitu banyak jika Dia benar-benar peduli?

Tetapi Allah peduli. Dan lebih daripada baik hati, Dia adalah Cinta itu sendiri, Cinta yang dikehendakiNya kita menjadi seperti Dia, Cinta yang mahu kita menjadi kuat, sabar, sensitif kepada keperluan orang lain, dapat faham dan membantu mereka yang berada dalam kesakitan.

Ia Mudah Untuk Jadi Jenis Tanpa Pengorbanan

Lewis lagi menjelaskan bagaimana manusia begitu mudah boleh berbangga dengan cara yang baik seolah-olah ia adalah sesuatu yang sukar untuk melakukan:

"Masalah sebenar adalah bahawa 'kebaikan' adalah kualiti parah mudah dusta kepada diri kita sendiri atas alasan agak tidak mencukupi. Setiap orang berasa ihsan jika tiada apa yang berlaku menjengkelkan beliau pada masa ini. Oleh itu, seorang lelaki mudah datang untuk memujuk diri untuk semua maksiat yang lain oleh sabitan yang hatinya di tempat yang betul 'dan' dia tidak akan menjejaskan lalat ', walaupun sebenarnya dia tidak pernah membuat pengorbanan sedikit untuk sesama makhluk "


"Mungkin canangkan saya pada perkataan" kebaikan "telah menimbulkan bantahan dalam fikiran sesetengah pembaca. Adakah kita tidak benar-benar umur yang semakin kejam? Mungkin kita tetapi saya fikir kita telah menjadi begitu dalam usaha untuk mengurangkan semua kebaikan untuk kebaikan. Plato mendapat mengajar bahawa menurut merupakan salah satu. Anda tidak boleh berbuat baik melainkan anda mempunyai semua kebaikan lain. Jika, pengecut, sombong dan malas, anda tidak pernah lagi dilakukan kejahatan makhluk yang hebat rakan-rakan, yang hanya kerana kebajikan jiran anda telah tidak lagi berlaku kepada konflik dengan keselamatan anda, kelulusan sendiri, atau mudah. ​​"

Dalam Sekiranya berlaku percanggahan antara kebajikan dan jiran kita kepentingan kita sendiri, adakah kita bersedia untuk membuat pengorbanan yang perlu untuk kebaikan yang lain? Jika kita benar-benar menyayangi mereka, kita akan mampu untuk berbuat demikian, cinta tidak perbuatan tidak berkepentingan derma atau kebaikan rawak terhadap mereka anda tidak prihatin terhadap isu. Cinta adalah api yang memakan!

Keintiman Mendedahkan Cinta Benar dan kasihan

Mengapa bahawa ada orang yang nampaknya begitu baik kepada orang lain dan lagi begitu ketat dengan orang-orang yang mereka kasihi? Selain dari kemungkinan munafik, orang-orang ini mendapati lebih mudah untuk berbuat baik dengan orang lain kerana mereka tidak peduli sangat pada semua untuk mereka sebanyak mana yang mereka mengambil berat untuk keluarga dan rakan-rakan mereka sendiri. Lewis menulis:

"Ia adalah untuk orang-orang yang kita peduli apa-apa tentang hal itu kami menuntut kebahagiaan pada mana-mana terma: dengan rakan-rakan kami, kekasih kami, anak-anak kita, kita dendam dan lebih suka melihat mereka menderita lebih daripada gembira dalam mod hina dan estranging. Jika Tuhan adalah Kasih Sayang, Dia, mengikut definisi, sesuatu yang lebih daripada kebaikan semata-mata. Dan ternyata, dari semua rekod, walaupun Beliau telah sering menegur kami dan mengutuk kita, Dia tidak pernah dianggap kami dengan penghinaan. Beliau telah membayar pujian yang tertahan mencintainya kami, dalam perasaan yang terdalam, paling tragik, yang paling diingati. "

Ia tidak bahawa kita harus menjadi kejam kepada orang yang kita sayangi. Kami hanya mencari lebih sukar untuk berbuat demikian kerana kami merasakan dorongan yang lebih mendalam dalam diri kita untuk mendapatkan mereka untuk kebaikan, bukan hanya untuk mendapatkan rahmat mereka atau untuk melihat mereka gembira pada masa ini.

"Anda meminta Allah yang penyayang: anda mempunyai satu. Semangat kamu ringan dituntut, 'tuan aspek dahsyat', hadir: nikmatnya nyanyuk yang dgn lemah ingin anda berasa gembira dengan cara anda sendiri, bukan kedermawanan sejuk seorang majistret teliti, mahupun penjagaan host yang berasa bertanggungjawab untuk keselesaan tetamu beliau, tetapi yang api memakan diri-Nya, yang Cinta yang dibuat dunia, berterusan sebagai cinta yang artis itu untuk kerja-kerja yang dilakukan dan zalim sebagai cinta seorang lelaki untuk anjing, simpanan dan terhormat sebagai kasih sayang seorang ayah, untuk kanak-kanak, cemburu, tidak dapat disekat, beret sebagai cinta di antara jantina "- CS Lewis

No comments:

Post a Comment